Manifestasi Pendidikan Kritis di Sekolah Alternatif Qaryah Thayyibah: Studi Deskriptif Pendidikan Hadap Masalah Sekolah Alternatif Qaryah Thayyibah di Salatiga

Nora T. Ayudha, 070710284 (2015) Manifestasi Pendidikan Kritis di Sekolah Alternatif Qaryah Thayyibah: Studi Deskriptif Pendidikan Hadap Masalah Sekolah Alternatif Qaryah Thayyibah di Salatiga. Skripsi thesis, UNIVERSITAS AIRLANGGA.

[img] Text (FULL TEXT)
Binder1ayudhanora.pdf
Restricted to Registered users only

Download (876kB) | Request a copy
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
gdlhub-gdl-s1-2015-ayudhanora-36411-5.abstr-k.pdf

Download (98kB) | Preview
Official URL: http://lib.unair.ac.id

Abstract

Sistem pendidikan nasional menjadi acuan dan standar bagi seluruh lembaga pendidikan. Namun dalam perkembangannya, sekolah alternatif Qaryah Thayyibah menjadi lembaga pendidikan yang menolak dan mencoba menggunakan sistem pendidikan yang bertolak belakang dengan yang sudah mapan dan menjadi arus utama. Studi ini dilakukan untuk mengetahui argumen sekolah alternatif Qaryah Thayyibah menolak menggunakan pendidikan yang telah mapan dan menjadi arus utama serta manifestasi pendidikan kritis sebagai rujukannya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif, dengan tipe penelitian deskriptif. Teknik penentuan informan yang digunakan adalah dengan teknik purposive, dan jumlah informan dalam penelitian ini berjumlah tujuh informan Penelitian ini menggunakan teori pendidikan hadap-masalah sebagai pisau analisa untuk menjelaskan permasalahan penelitian. berdasar pemikiran sekolah Qaryah Thayyibah, pendidikan yang selama ini dijalankan nyatanya melanggengkan sistem penindasan, dengan guru sebagai pihak yang mendominasi terhadap muridnya. Dalam modependidikan ini, ijazah dijadikan legitimasi hasil belajar dengan anggapan sebagai tafsiran kemampuan seseorang. Maka bertolak dari fakta tersebut, Qaryah Thayyibah menggunakan pendekatan berbeda dalam aktivitas pembelajarannya. Murid mempunyai otoritas penuh dalam menciptakan sistem pendidikan dan guru sebatas pendamping adalah prinsip dari pembelajaran ini. selain itu, karya menjadi alternatif tolak ukur yang lebih adil dalam menilai sebuah kemampuan. Translation: National education system into a reference and standard for all educational institutions. Recently, Qaryah Thayyibah alternative school to be educational institutions that refused and tried to use the education system as opposed to the already well-established and become mainstream. This study was conducted to determine the argument Qaryah Thayyibah alternative school refusing to use the established education and become mainstream and critical education manifestation as a reference. The method used in this study is a qualitative method, with descriptive type. Informants determination technique used is by using purposive, and the number of informants in this study amounted to seven informants. This study uses the problems posing education theory as analytic tool to explain the research problem. Thayyibah Qaryah based school of thought, education has been executed in fact perpetuate systems of oppression, with the teacher as to his party dominates. This is also compounded by the education system imposed by the state and its agents as a school. In this study, a certificate become legitimacy learning outcomes Qaryah Thayyibah rejected because it does not describe the ability of a person as a whole. Then departed from the facts, Qaryah Thayyibah using different approaches in learning activities. Students have full authority in creating the education system and the the teacher no more than as a companion is a principle of this study. in addition, the masterpiece is an alternative benchmark fairer in assessing an ability

Item Type: Thesis (Skripsi)
Additional Information: KKB KK-2 Fis S. 20/15 Ayu m
Uncontrolled Keywords: EDUCATION SYSTEM
Subjects: K Law > K Law (General) > K1-7720 Law in general. Comparative and uniform law. Jurisprudence > K(520)-5582 Comparative law. International uniform law > K3740-3762 Education
L Education > LC Special aspects of education
Divisions: 07. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Sosiologi
Creators:
CreatorsEmail
Nora T. Ayudha, 070710284UNSPECIFIED
Contributors:
ContributionNameEmail
ContributorTuti Budirahayu, Dra.,M.SiUNSPECIFIED
Depositing User: Tn Yusuf Jailani
Date Deposited: 11 Mar 2015 12:00
Last Modified: 03 Oct 2016 01:47
URI: http://repository.unair.ac.id/id/eprint/17619
Sosial Share:

Actions (login required)

View Item View Item