KONSTRUKSI IDENTITAS KELOMPOK PENGGEMAR (FANDOM) FANFICTION DI KALANGAN REMAJA URBAN

Furi Nur Fulamah, 071116029 (2015) KONSTRUKSI IDENTITAS KELOMPOK PENGGEMAR (FANDOM) FANFICTION DI KALANGAN REMAJA URBAN. Skripsi thesis, UNIVERSITAS AIRLANGGA.

[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
gdlhub-gdl-s1-2015-fulamahfur-38253-7.abstr-k.pdf

Download (306kB) | Preview
[img] Text (FULLTEXT)
17706.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
Official URL: http://lib.unair.ac.id

Abstract

Kemunculan kelompok penggemar (fandom) fanfiction sudah banyak terlihat dalam masyarakat kota (urban) yang terbukti dengan banyaknya situs media sosial yang menampilkan hal-hal yang terkait dengan fanfiction. Fanfiction sebagai produk budaya populer kini semakin berkembang di berbagai belahan dunia, termasuk Indonesia. Banyaknya orang yang mulai tertarik dengan fanfiction menyebabkan mereka berkumpul untuk berinteraksi dan membahas hal-hal mengenai produk yang disenangi tersebut. Melalui berbagai aktivitas kultural yang dilakukan oleh para penggemar yang tergabung dalam kelompok penggemar menjadi salah satu wujud keaktifan penggemar dalam rangka mengembangkan, menjaga kelangsungan hidup kelompok penggemar, hingga pada pembentukan identitas kelompok yang membedakannya dengan kelompok yang lainnya. Penelitian kualitatif ini merupakan studi yang mencoba membahas konstruksi identitas kelompok penggemar (fandom) fanfiction di kalangan remaja urban. Studi ini dibahas menggunakan perspektif cultural studies dengan metode penelitian etnografi. Studi mengenai konstruksi identitas ini terdiri dari tiga konsep kunci, yaitu representasi, makna, dan identitas. Analisis data dalam penelitian ini pada akhirnya berupaya untuk memberikan gambaran pembentukan identitas melalui representasi dan makna yang menghasilkan tipologi identitas pada kelompok penggemar (fandom) fanfiction pada remaja urban di kota Surabaya. Tipologi ini diambil berdasarkan penjelasan mengenai representasi kelompok penggemar melalui aktivitas-aktivitas kultural yang mendapatkan pemaknaan berbeda dari penggemar yang tergabung di dalamnya. Tiga tipologi tersebut adalah virtual identity merupakan tipe identitas fandom yang cenderung aktif pada aktivitas dalam dunia maya (online), real identity merupakan tipe identitas fandom yang lebih aktif pada aktivitas dunia nyata (offline), dan multiple identity yang merupakan tipe identitas fandom yang aktif pada aktivitas online maupun offline. Translation: The emergence of a group of fans (fandom) fanfiction has been already widely seen in urban communities. It is evidenced many social media sites which display things related to fanfiction. Fanfiction as a product of popular culture is increasingly growing in various parts of the world, including Indonesia. The number of people who became interested to fanfiction causes them to meet and discuss the happiness of products. Through various cultural activities undertaken by the fans who joined in a group of fans to be one manifestation of the liveliness of fans in order to develop, maintain the viability of a group of fans, until the formation of group identity that different it from other groups. This qualitative research is a study that tries to discuss the construction of the identity of a group of fans (fandom) fanfiction among urban adolescents. These studies are discussed using cultural studies perspective with ethnographic research methods. A study on identity construction is composed of three key concepts, that is representation, meaning, and identity. Analysis of the data in this study ultimately seeks to provide an overview of identity formation through the representations and meanings that produce identity typology in a group of fans (fandom) fanfiction in urban adolescents in the city of Surabaya. This typology was taken based on a description of the representations of the group of fans through cultural activities that get a different meaning from the fan incorporated in it. The three types of virtual identity is an identity of the type of fandom who tend to be active in activities in cyberspace (online), the real identity is the identity of the type of fandom is more active on the activity of the real world (offline), and multiple identity which is a type of identity that were active fandom online and offline activity.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Additional Information: KKB KK-2 Fis IIP. 52/15 Ful k
Uncontrolled Keywords: TEENAGERS; GROUP IDENTITY
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GF Human ecology. Anthropogeography > GF125 Cities. Urban geography
H Social Sciences > HV Social pathology. Social and public welfare > HV1-9960 Social pathology. Social and public welfare. Criminology > HV697-4959 Protection, assistance and relief > HV697-3024 Special classes > HV1421-1441 Young adults. Youth. Teenagers
Divisions: 07. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Informasi dan Perpustakaan
Creators:
CreatorsNIM/NIDN
Furi Nur Fulamah, 071116029UNSPECIFIED
Contributors:
ContributionNameNIDN/NIDK/NUP
ContributorRahma Sugihartati, NIDN. 0001046501UNSPECIFIED
Depositing User: Tn Yusuf Jailani
Date Deposited: 10 Sep 2015 12:00
Last Modified: 24 Jun 2019 07:43
URI: http://repository.unair.ac.id/id/eprint/17706
Sosial Share:

Actions (login required)

View Item View Item